• Fornøyde gjester siden 2006
  • Dedikerte reiseeksperter
  • Gjennomtestede kvalitetsreiser
  • Lokale guider valgt med omhu
  • Prisgaranti
  • Assistanse 24/7
  • Medlem av Reisegarantifonden
ForsideNyheter & reiseartiklerSlik unngår du jetlag

Slik unngår du jetlag

07 October, 2019
Vis alle innlegg

flygning

Når du reiser og flyr over flere tidssoner, kan du oppleve jetlag.

Men hvorfor får man jetlag? Og hva kan du gjøre for å unngå det?

Lær mer om jetlag og få 7 tips til hvordan du kan unngå jetlag på din reise til Asia.

Hvorfor får man jetlag?

Kroppen har en indre klokke som styres av ulike hormoner som produseres på bestemte tider av døgnet. Kroppen din er derfor tilpasset den tidssonen du lever i til daglig.

Når du reiser inn i andre tidssoner, mot øst eller vest, må kroppen sin tilpasse seg den nye tidssonen, og det betyr at du kan få jetlag.

Det sies at jetlag er verre når man flyr mot øst enn når man flyr mot vest. Teorien er at når man flyr mot vest, så tror kroppen din at dagen blir lengre og når du flyr mot øst, kortere.

7 tips for å unngå jetlag

jetlag

Hvis du er blant dem som blir sterkt påvirket av jetlag, kan følgende 7 tips for å unngå jetlag kanskje hjelpe deg når du reiser til Asia.

1) Gå tidligere til sengs

Begynn å endre din daglige døgnrytme allerede før du reiser.

Når du flyr mot øst, kan det være en god ide å gå til sengs en time eller to tidligere enn du pleier et par dager før avreise. Når du er på flyet, skal du prøve å sove hvis det er natt på reisemålet ditt.

Ta med deg ting som kan hjelpe deg til å sove, f.eks. sovemaske, ørepropper, en reisepute og en varm genser.

2) Spis måltidene dine på reisemålets spisetider

De måltidene vi spiser i løpet av en dag bidrar til å regulere den indre klokken og rytmen til kroppen vår.

Hvis du spiser måltidene dine etter den nye tidssonen et par dager før avreise, kan du derfor hjelpe kroppen din til å komme seg raskere over jetlag.

3) Få mosjon

Det er bra å få litt mosjon før du skal ut og fly, for det kan hjelpe kroppen din til å bli sliten og avslappet mens du glir avgårde over skyene. Gå f.eks. ut til gaten på flyplassen og ta trappene i stedet for heisen.

Hvis du må holde deg våken på reisemålet etter flyturen, bidrar en tur til fots også til å holde kroppen din i gang og energinivået oppe, slik at du ikke blir for trøtt før sengetid.

4) Drikk vann og unngå alkohol

Både før, under og etter flyturen er det viktig å drikke mye vann.

Luften i kabinen er veldig tørr og det kan virke dehydrerende. Hvis du blir dehydrert, kan symptomene på jetlag bli sterkere.

En av de store synderne når det gjelder dehydrering er alkohol. Så selv om det kan være fristende med en drink på flyet, er det bedre hvis du nøyer deg med vann.

5) Slå av mobilen og andre skjermer

Hvis du skal ta deg en lur eller sove på flyet, er det en god ide å slå av telefon, iPad og andre elektroniske skjermer én time før.

Det blå lyset disse elektroniske apparatene utstråler, gjør det vanskeligere for oss å falle i søvn.

6) Følg reisemålets døgnrytme

Når du ankommer, er det lurt å følge tiden på reisemålet. Det vil si at hvis det er morgen, skal du helst holde deg våken til det igjen er sengetid.

Sollys påvirker vår indre klokke. Så hvis du kommer til reisemålet ditt om morgenen, er det lurt å gå en tur utendørs, for sollyset vil gi deg mer energi.

7) Nøy deg med korte lurer

Hvis du likevel har problemer med å holde deg våken, kan du ta en kort lur. Men husk å sette på vekkerklokken! Hvis du faller i dyp søvn midt på dagen, blir det kanskje vanskelig å sove når natten kommer, og du vil få større problemer med å tilpasse deg den nye tidssonen.

En effektiv lur bør som hovedregel vare i rundt en halv time og ikke lenger enn to timer.

God reise!

Asiatours.no – Eventyrlige rundreiser!

Vi bruker cookies til å gjøre hjemmesiden vår mer brukervennlig og relevant for deg, samt til å vise deg målrettede annonser. Du samtykker i dette hvis du klikker videre.

Du kan si nei takk til cookies ved å klikke her. Vi bruker en cookie for å huske ditt nei.

Les mer her.