TRYGGHETSGARANTI - LES MER

Reiseberetning fra Kina: Yangshuo

05.10.2018
Vis alle innlegg

Høsten 2018 besøkte vår Asia-manager Michelle Kina for første gang. Nedenfor kan du lese om hennes opplevelser i vakre Yangshuo.

Vindusplass, sto det på togbilletten min. Yes, tenkte jeg. Setet minnet om et flysete, og det var stewardesser om bord. Et topp moderne høyhastighetstog skulle frakte meg fra Chengdu til den sørlige delen av Kina. Toget rullet bort fra perrongen og satte kursen for Guilin med en hastighet på 300 km/timen.

Guilin

Jeg passerte industriområder og mellomstore byer. Jo nærmere jeg kom på Guilin, jo flottere ble utsikten. Her var det grønnkledde fjell, fosser og små landsbyer.

Plutselig kjente jeg lukten – lukten av 20 forskjellige nudelretter. Jeg hadde tatt med min egen mat, snacks og drikkevarer fra et supermarked i Chengdu, men det var også mulig å kjøpe mat på toget. Mens lukten av nudelrettene spredte seg i vognen var det et bråk uten like. Bak meg satt en ung mann og hørte musikk, ved siden av meg ble det spilt dataspill. Ovenfor meg gråt ett barn mens et annet hylte, og foran meg snakket de med megahøy lydstyrke. Mange kinesere er utrolig høylydte i forhold til oss nordeuropeere. Det er bare noe man må venne seg til. Men i Kina er det plass til alle, overalt. Det liker jeg egentlig veldig godt.

Toget stoppet vi i Guilin. Det var her jeg skulle av. Jeg tok kofferten og håndbagasjen min og gikk av toget. Ute foran jernbanestasjonen så jeg et skilt der det sto ”Michelle – Asiatours”. Det var guiden min, Tao, og en sjåfør som tok imot meg. Sammen kjørte vi til Yangshuo, en tur på ca. halvannen time.

Xianggong-fjellet

På vei mot Yangshuo stoppet vi ved Xianggong-fjellet. Rundt 400 trinn førte meg opp til en plattform der jeg ble belønnet med en fantastisk utsikt over Li-elven. Den renner fra Guilin til Yangshuo. ”Det er herfra du har den beste utsikten over Li-elven og landskapet”, sa Tao. Det tvilte jeg ikke på!

Vi fortsatte til hotellet. Et hotell utenfor byen. Så vakkert det var her! Jeg hadde jo allerede hørt at det var flott i Yangshuo, men jeg hadde ikke forestilt meg at det ville være så magisk. Værgudene var dessverre ikke på min side, men vakkert var det likevel. Fjell, elver, jorder…

Yangshuo

Tao og jeg lånte to sykler som tilhørte hotellet. Jeg ville ut og utforske Yangshuo. Fra sykkelsetet opplevde jeg livet på landet. Små barn lekte og en kvinne vasket klær i elven. Mennene jobbet flittig på jordene. Vi syklet langs Yulong-elven, der høye kalksteinsfjell speilte seg i vannet. Det var et eventyrlig syn. Jeg så et par turister som var på bambus-rafting. De gled langsomt nedover elven.

Regnet ble sterkere. Derfor kjøpte vi oss regnslag og fortsatte sykkelturen til Moon Hill, Yangshuos ikoniske fjell med hull i toppen. Sikten var ikke god, så jeg valgte å ikke gå opp. I stedet gikk vi på en lokal, familieeid restaurant som ligger ved foten av Moon Hill. Jeg fikk ”bamboo rice”. Det smakte kjempegodt!

Etter at vi hadde sittet i ly for regnet ganske lenge begynte det å klarne opp litt, så da bestemte vi oss for å sykle tilbake til hotellet. ”Så hva nå?”, spurte jeg. ”Hva med å avslutte dagen med kokkeskole?”, spurte Tao. Jeg var klar!

Kinesiske retter

Hun fulgte meg over til kokkeskolen, som lå et par minutters gange fra hotellet. Her kom jeg med i en gruppe med deltakere fra både Libanon, USA, Australia, Holland og Tyskland. Kokkeskolen ble avholdt i et lite tradisjonelt bondehus. Kokkene var hyggelige og hjelpsomme og ga oss en kort innføring i kinesisk matlaging før vi selv skulle lage kveldens måltid. Alle ingrediensene var fra området. Vi lagde 5 retter. Jeg var stolt! Hvis du noensinne kommer til Yangshuo, må du absolutt prøve den lokale spesialiteten ”beer fish” – det smaker fantastisk!

Jeg gikk sliten til sengs etter en flott, opplevelsesrik dag sør i Kina, mens jeg allerede gledet meg til neste dags eventyr…