TRYGGHETSGARANTI - LES MER
ForsideNyheter og reiseartiklerReiseberetning fra Kambodsja: 5 høydepunkter fra reisen vår

Reiseberetning fra Kambodsja: 5 høydepunkter fra reisen vår

22.10.2019
Vis alle innlegg

Våre kolleger Britta og Anne dro til Kambodsja i september 2019. Nedenfor kan du lese om 5 av Brittas høydepunkter fra reisen. Du kan også lese Annes reiseberetning her.

Størsteparten av Kambodsjas befolkning er buddhister. Til tross av den til dels synlige fattigdommen er folk meget imøtekommende og alltid smilende, og det vennlige folket ga oss mange fine opplevelser.

Her er høydepunktene fra reisen vår:

1. Spirituell utflukt til Phnom Kulen nasjonalpark (ved Siem Reap):

Phonom Kulen Nasjonalpark

Elven med de 1 000 lingas (kjegle- eller sylinderformede stein hugget ut av sandstein) gjorde sterkt inntrykk på meg.

Det fantastiske lyset fik lingaene i det glitrende vannet til å se helt magiske ut. Fossene er vakkert innrammet av trærne og plantenes kraftige grønne farger, og folk bader her (til dels iført klær i sterke farger) i det hellige vannet for å vaske seg “rene”. Å besøke tempelet midt i skogen og Siem Reaps største, liggende Buddha var også noe helt spesielt. Hvis man elsker naturen, er man kommet til riktig sted her.

2. Angkor Wat, Angkor Thom og Ta Prohm

Angkor Wat

Min kollega Anne var imponert over tempelanleggene Angkor Wat, Angkor Thom og Ta Prohm.

Spesielt ble hun fascinert av Ta Prohm, der enorme trær har slått røtter rundt tempelet. Her ligger det mystikk i luften. Skal tro om Angelina Jolie også følte det slik under innspillingen av filmen Tomb Raider?

3. Øya Koh Trong og Irrawaddy-delfinene

Koh Trong

Vi overnattet på øya Koh Trong og ble bedre kjent med denne vakre og ganske uberørte øya.

Den flotte resorten ligger midt i naturen, og på denne fremdeles rolige øya kan du oppleve det “ekte Kambodsja” (størstedelen av befolkningen lever på landet).

Utflukten til delfinene var et av reisens absolutte høydepunkter. Til tross for at det var høyvann så vi delfinene dukke opp igjen og igjen (minst 20 ganger). En gang kom det til og med tre delfiner opp rett ved siden av båten vår. Det var virkelig fantastisk.

4. Hovedstaden Phnom Penh

Phnom Penh

Phnom Penh er hovedstaden i Kambodsja og samtidig landets største by. Her er det liv og røre overalt, både sent og tidlig. Blandingen av den kambodsjanske stilen og fransk koloniarkitektur var fascinerende. Den går helt tilbake til tidligere tider: I nesten 100 år var Kambodsja under fransk styre.

Siden den gang har Phnom Penh utviklet seg til en moderne storby med både enorme skyskrapere og brede alleer som er levninger fra den franske kolonitiden.

Byens største attraksjon er kongepalasset og Sølvpagoden. Tempelanleggene og de tropiske hageanleggene pryder området rundt kongepalasset og er uten tvil verdt et besøk.

Wat Phnom: Tempelet ble oppført på en høyde og er kanskje det mest kjente tempelet i hovedstaden. Phnom betyr “høyde” på khmer

Og “Penh” var navnet på kvinnen som i år 1372 fant fem Buddha-statuer ved bredden av Mekong-elven og satte dem på denne høyden.

5. Prikken over i-en – badeferie på Koh Rongs drømmestrand:

Koh Rongs

På Koh Rong er det mange ting å foreta seg: øyhopping, snorkling, dykking, fiske, fotturer, sykling, kajakkpadling, seiling, beundre fluorescerende plankton, ri og slappe av.

Vi valgte å tilbringe våre fire dager på Koh Rong med avslapning – på den perfekte stranden.

Etter frokost la vi oss på den hvite stranden og badet. Deretter tok vi en lur, og om ettermiddagene gikk vi turer. Underveis kom vi flere ganger forbi hjemmelagde husker og muslingkjeder som hang i trærne – og det var nesten ikke mennesker å se noen steder. Ved solnedgang spiste vi middag. Om kvelden lyttet vi til lydene av havet og beundret den klare stjernehimmelen.

Konklusjon: Sok San Beach er en av de vakreste strender vi noen gang har sett!